مصاحبه با اریک چویی (تسوی): استاد برجسته مدیریت دانش
مصاحبه با پروفسور اریک چویی (Eric Tsui) ، استاد مدیریت دانش دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ
مقدمه:
پروفسور اریک چویی، استاد مدیریت دانش گروه مهندسی صنایع و سیستمها در دانشگاه پلیتکنیک هنگ کنگ بوده و در طی 5 سال گذشته به برگزاری کارگاههای عمومی و اختصاصی بیشماری در زمینۀ مدیریت دانش پرداختهاند. ایشان همچنین مشاورۀ سازمانهای عمومی و خصوصی بسیاری را در استرالیا، هنگکنگ، سنگاپور، مالزی و برونئی بر عهده داشته و مقالات بسیاری در زمینۀ مدیریت دانش به چاپ رساندهاند.
نیکو راحتی، مشاوران توسعه آینده: جناب دکتر چویی! اجازه دهید بحث را با ارزیابی شما از وضعیت علمی مدیریت دانش آغاز کنیم. به نظر شما مباحث علمی در حوزۀ مدیریت دانش از چه نقاط قوت و ضعفی برخوردار هستند؟
اریک چویی: همانگونه که همه میدانیم، برای معرفی موفقیتآمیز و اثربخش طرحهای مبتنی مدیریت دانش باید بر سه رکنِ انسان، فرایند و تکنولوژی تأکید شود. در این میان تکنولوژی از قوت کاملاً خوبی برخوردار است اما به نظر من فرهنگ مردم و مدیریت تغییر هنوز به میزان کافی قوی نشدهاند. بنابراین گاهی اوقات افراد در برابر استفاده از تکنولوژی مقاومت میکنند و درک نمیکنند که یک تکنولوژی برای چه منظور در اختیار آنها قرار گرفته است. لذا این موارد باید در مدیریت دانش مورد توجه قرار گیرند. به همین دلیل موضوعاتی که سخنرانان امروز صبح در بارۀ آنها به سخنرانی پرداختند بیشتر در رابطه با افراد، مدیریت تغییر و محیط کار بود و به تکنولوژی کمتر میپرداخت.
پرسش: موضوع دیگری که در رابطه با مدیریت دانش مطرح است این است که تمایل افراد به اشتراکگذاری دانش یک موضوع است و توانایی افراد در تبدیل دانش ضمنی خود به دانش آشکار موضوعی دیگر است. چالش اصلی که ما در پیادهسازی مدیریت دانش تاکنون با آن مواجه بودهایم، این بوده که افراد اغلب قادر نیستند تا دانش ضمنی موجود در اذهان خود را استخراج کرده و بهگونهای بنویسند که قابل فهم برای خوانندگان باشد. پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیست؟
اریک چویی: به نظر من امروزه بهترین روش برای مدیریت دانش، استخراج و کدگذاری آن نیست. کار مهمتری که در این زمینه باید صورت بگیرد ایجاد محیطی است که دانش ضمنی از طریق بحث و گفتگو بتواند به راحتی استخراج و اشتراکگذاری گردد. بنابراین تمرکز ما نباید بر استخراج هرچه بیشتر دانش و ورود آنها به یک سیستم باشد، بلکه در عوض تمرکز باید بر ایجاد جو، محیط و فرهنگی باشد که افراد بتوانند در آن به راحتی گفتگو نموده و به اشتراکگذاری دانش بپردازند.
پرسش: بنابراین شما فکر میکنید توسعه CoP ها در سازمان میتواند کمک بیشتری به سازمان نماید؟
اریک چویی:دقیقاً، این یکی از مواردی است که میتواند مؤثر باشد و از موارد دیگر میتوان به داشتن کافههای دانش بیشتر و مرورهای بعد از عمل اشاره نمود. بنابراین تکنولوژیهای موجود نمیتوانند به تنهایی در اشتراکگذاری دانش مؤثر باشد.
پرسش: فعالیتهای شما بیشتر بر چه زمینههایی از مدیریت دانش متمرکز است؟
اریک چویی: زمینههای اصلی فعالیتهای من عبارتند از تکنولوژیهای مدیریت دانش، طبقهبندیها، یادگیری الکترونیکی و یادگیری ترکیبی.
پرسش: با توجه به اینکه یکی از زمینههای کاری اصلی شما تکنولوژیهای مدیریت دانش میباشد و از نرمافزار مدیریت دانش MTAShare در غرفه مشاوران توسعه آینده بازدید نمودهاید، قابلیتهای MTAShare را چگونه ارزیابی میکنید؟
MTAShare نکات قوت بسیاری دارد که بعضاً خاص MTAshare هستند و من در سایر سیستمهای مدیریت دانش نظیر آن را ندیدهام. در عین حال مواردی نیز وجود دارند که در صورت بهبود میتوانند عملکرد سیستم را ارتقا دهند. با توجه به اینکه شما برنامههایی در جهت انجام این بهبودها در آیندۀ نزدیک دارید، من فکر میکنم این نرم افزار بتواند به زودی به یک نرم افزار بسیار قوی مدیرت دانش تبدیل شود.
پرسش: چه توصیهای برای سازمانهای ایرانی در پیادهسازی مدیریت دانش دارید؟
توصیه اول من به سازمانهای ایرانی همان توصیههایی است که به همۀ سازمانها میکنم. اینکه بر نیازهای سازمان خود تمرکز کنند و هیچگاه نقش افراد و مدیریت تغییر را فراموش نکنند. تکنولوژی در بسیاری از موارد میتوانند از مدیریت دانش پشتیبانی کند اما تنها در صورتی که به درستی توسط افراد استفاده شود.
منبع
مقدمه:
پروفسور اریک چویی، استاد مدیریت دانش گروه مهندسی صنایع و سیستمها در دانشگاه پلیتکنیک هنگ کنگ بوده و در طی 5 سال گذشته به برگزاری کارگاههای عمومی و اختصاصی بیشماری در زمینۀ مدیریت دانش پرداختهاند. ایشان همچنین مشاورۀ سازمانهای عمومی و خصوصی بسیاری را در استرالیا، هنگکنگ، سنگاپور، مالزی و برونئی بر عهده داشته و مقالات بسیاری در زمینۀ مدیریت دانش به چاپ رساندهاند.
نیکو راحتی، مشاوران توسعه آینده: جناب دکتر چویی! اجازه دهید بحث را با ارزیابی شما از وضعیت علمی مدیریت دانش آغاز کنیم. به نظر شما مباحث علمی در حوزۀ مدیریت دانش از چه نقاط قوت و ضعفی برخوردار هستند؟
اریک چویی: همانگونه که همه میدانیم، برای معرفی موفقیتآمیز و اثربخش طرحهای مبتنی مدیریت دانش باید بر سه رکنِ انسان، فرایند و تکنولوژی تأکید شود. در این میان تکنولوژی از قوت کاملاً خوبی برخوردار است اما به نظر من فرهنگ مردم و مدیریت تغییر هنوز به میزان کافی قوی نشدهاند. بنابراین گاهی اوقات افراد در برابر استفاده از تکنولوژی مقاومت میکنند و درک نمیکنند که یک تکنولوژی برای چه منظور در اختیار آنها قرار گرفته است. لذا این موارد باید در مدیریت دانش مورد توجه قرار گیرند. به همین دلیل موضوعاتی که سخنرانان امروز صبح در بارۀ آنها به سخنرانی پرداختند بیشتر در رابطه با افراد، مدیریت تغییر و محیط کار بود و به تکنولوژی کمتر میپرداخت.
پرسش: موضوع دیگری که در رابطه با مدیریت دانش مطرح است این است که تمایل افراد به اشتراکگذاری دانش یک موضوع است و توانایی افراد در تبدیل دانش ضمنی خود به دانش آشکار موضوعی دیگر است. چالش اصلی که ما در پیادهسازی مدیریت دانش تاکنون با آن مواجه بودهایم، این بوده که افراد اغلب قادر نیستند تا دانش ضمنی موجود در اذهان خود را استخراج کرده و بهگونهای بنویسند که قابل فهم برای خوانندگان باشد. پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیست؟
اریک چویی: به نظر من امروزه بهترین روش برای مدیریت دانش، استخراج و کدگذاری آن نیست. کار مهمتری که در این زمینه باید صورت بگیرد ایجاد محیطی است که دانش ضمنی از طریق بحث و گفتگو بتواند به راحتی استخراج و اشتراکگذاری گردد. بنابراین تمرکز ما نباید بر استخراج هرچه بیشتر دانش و ورود آنها به یک سیستم باشد، بلکه در عوض تمرکز باید بر ایجاد جو، محیط و فرهنگی باشد که افراد بتوانند در آن به راحتی گفتگو نموده و به اشتراکگذاری دانش بپردازند.
پرسش: بنابراین شما فکر میکنید توسعه CoP ها در سازمان میتواند کمک بیشتری به سازمان نماید؟
اریک چویی:دقیقاً، این یکی از مواردی است که میتواند مؤثر باشد و از موارد دیگر میتوان به داشتن کافههای دانش بیشتر و مرورهای بعد از عمل اشاره نمود. بنابراین تکنولوژیهای موجود نمیتوانند به تنهایی در اشتراکگذاری دانش مؤثر باشد.
پرسش: فعالیتهای شما بیشتر بر چه زمینههایی از مدیریت دانش متمرکز است؟
اریک چویی: زمینههای اصلی فعالیتهای من عبارتند از تکنولوژیهای مدیریت دانش، طبقهبندیها، یادگیری الکترونیکی و یادگیری ترکیبی.
پرسش: با توجه به اینکه یکی از زمینههای کاری اصلی شما تکنولوژیهای مدیریت دانش میباشد و از نرمافزار مدیریت دانش MTAShare در غرفه مشاوران توسعه آینده بازدید نمودهاید، قابلیتهای MTAShare را چگونه ارزیابی میکنید؟
MTAShare نکات قوت بسیاری دارد که بعضاً خاص MTAshare هستند و من در سایر سیستمهای مدیریت دانش نظیر آن را ندیدهام. در عین حال مواردی نیز وجود دارند که در صورت بهبود میتوانند عملکرد سیستم را ارتقا دهند. با توجه به اینکه شما برنامههایی در جهت انجام این بهبودها در آیندۀ نزدیک دارید، من فکر میکنم این نرم افزار بتواند به زودی به یک نرم افزار بسیار قوی مدیرت دانش تبدیل شود.
پرسش: چه توصیهای برای سازمانهای ایرانی در پیادهسازی مدیریت دانش دارید؟
توصیه اول من به سازمانهای ایرانی همان توصیههایی است که به همۀ سازمانها میکنم. اینکه بر نیازهای سازمان خود تمرکز کنند و هیچگاه نقش افراد و مدیریت تغییر را فراموش نکنند. تکنولوژی در بسیاری از موارد میتوانند از مدیریت دانش پشتیبانی کند اما تنها در صورتی که به درستی توسط افراد استفاده شود.
منبع
برچسبها: اریک چویی, مدیریت دانش
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ساعت 21:6  توسط بیات
|