توليد محتوا در وب: قاتلي به نام فيسبوك!

از اولين تجربه هاي وبلاگنويسي ام حدود ده يازده سال مي گذرد. وبلاگ فارسي به صورت جدي از سال 80 شروع شد. قشر جوان هر يك، تريبوني براي بيان خواسته ها، آرزوها و انديشه هاي خود يافته بود. از اين رو به سرعت گسترش يافت و نسبت سرانه توليد محتواي وبلاگستان پارسي، از نظر كمي، در مدت اندكي به سطح قابل قبولي در ميان كاربران كشورهاي ديگر رسيد. اين رونق و آبادي در وبلاگستان پارسي تا حدود سال 86- 87 ادامه يافت. در اين زمان با ورود شبكه هاي اجتماعي مانند فيسبوك و توئيتر و فرند فيد به عرصه وب، ضربه سنگيني بر وبلاگنويسي در ايران و جهان وارد شد.

عليرغم همه مزيتهاي فيسبوك، مانند تسهيل ارتباط و تسهيم (اشتراك گذاري) آرا و افكار، ايراد بزرگ آن كاستن از ميزان توليد محتواي عمومي در وب است. به دلايل زير:

1- تنها درصد اندكي از كاربران فيسبوك، اقدام به توليد محتوا مي كنند بخش عمده اي از وقت بقيه كاربران صرف اشتراك گذاري و لايك و كامنت مي شود.
2- حضور هر كاربر اينترنت در دنياي مجازي، زمان محدودي دارد. چند ساعت در روز. اغلب بلاگرهاي سابق كه به عضويت فيسبوك درآمده اند، وقت ديگري براي كار در وبلاگها ندارند. اين عدم حضور خود به خود بر كيفيت و رونق وبلاگها كه سابقا فضاي عمومي توليد محتوا را تشكيل ميدادند، تاثير منفي مي گذارد.
3- حتي اگر بلاگرهاي سابق در فيسبوك به توليد محتوا بپردازند به دليل ويژگي فيسبوك و ساير شبكه هاي نيازمند به لاگين براي مطالعه يا فعاليت، محتواي اندك توليد شده در فيسبوك، به دايره دوستان يا فالو كنندگان نويسنده اثر (followers) محدود مي ماند.
4- به علاوه با زياد شدن دامنه دوستي در كاربران فيسبوك، و پر شدن زود به زود وال هر كاربر، معمولا بسياري از مطالبي كه در فيسبوك به اشتراك گذاشته مي شود، حتي مورد مطالعه دايره دوستان و فالوئرهاي فرد توليد كننده محتوا، قرار نمي گيرد.
5- از نظر فني، در حال حاضر، به دليل ويژگيهاي فيسبوك، امكان جستجوي محتواي آن در ماشينهاي جستجو، ميسر نيست.

از اين رو مي توان گفت، فيسبوك، عليرغم همه مزيتهايش در ارتباط بين كاربران، سبب آسيبهاي جدي به توليد محتوا در وب 2.0 شده است.

* وب 2.0، به نسل دوم اينترنت گفته مي شود كه در ان كاربران هم به توليد و ارائه محتوا پرداختند. نمودهاي آن سايتهاي شخصي، وبلاگها و شبكه هاي اجتماعي است. 


برچسب‌ها: وب 2, فيسبوك, وبلاگستان
+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ساعت 22:58  توسط بیات  | 

معرفي سامانه تهيه مقالات خارجي "اسما"




 حدود چند ماه است كه وزارت علوم براي كاستن از هزينه ي خريد جزيره اي مقالات خارجي توسط دانشگاههاي تابعه خود، اقدام به راه اندازي سامانه "اسما" در پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران "ايرانداك"، يكي از نهادهاي وابسته به اين وزارتخانه، نموده است.
سامانه اسما به صورت متمركز، سفارشات را مستقيما از شخص محقق در دانشگاههاي مختلف سراسر كشور گرفته و پس از خريد مقاله از فروشنده خارجي آن را به ايميل دانشگاهي او ارسال مي نمايد.

در اين روش كافي است محقق با ايميل دانشگاهي خود در سامانه ثبت نام كند (اينجا)
چند روز بعد و پس از تاييد هويت فرد توسط مسئولان دانشگاه محل تحصيل يا خدمت، او مي تواند از سامانه استفاده كند.

{دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس براي دريافت شناسه ايميل خود ابتدا به اينجا و سپس اينجا مراجعه كنند}


روش استفاده: كافي است فرد ابتدا در سامانه اسما لاگين نمايد و پس از يافتن مقاله در گوگل يا در سايتهاي فروشنده مقاله، شماره ي DOI آن را كپي كرده و آنگاه آن را در فرم سفارش در سامانه اسما، پيست نمايد.
چند ساعت بعد، از سوي سامانه اسما، پي دي اف مقاله سفارش شده از طريق ايميل ارسال خواهد شد.

راهنماي يافتن DOI در برخي سايتها:
Springer، Elsevier (Science Direct)، IEEE، ACS
+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۲۴ساعت 23:3  توسط بیات  | 

اموزه هاي مديريت براي همه (1)

حالا كه تب شبكه هاي اجتماعي و لايك زدن زير تصاوير و كلمات قصار بزرگان و مشاهير همه جا را فرا گرفته، مناسب ديدم برخي نكات و جملات مديريتي را در قالب تصوير آماده كنم. اين نكات از لابلاي متون مديريت استخراج مي شود به مرور.
پخش و شير كردن (تسهيم! share) اين تصاوير در وب و شبكه هاي اجتماعي به هيچ وجه شامل كپي رايت نمي شود بلكه موجب خوشحالي است.

اگر شما هم نكته يا جمله يا ايده اي براي اين كار داريد نظر بگذاريد تا براي تهيه و درج آن اقدام شود.


برچسب‌ها: آموزه هاي مديريت براي همه
+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۲۴ساعت 20:59  توسط بیات  | 

كتابهايي كه گيتس در سال 2013 خوانده!


آقاي بيل گيتس، صاحب بازنشسته شركت ماكروسافت، كه خيالش از بابت حق و حقوق آخر ماه راحته، اين روزها به كارهاي انساندوستانه، صلح سبز و مطالعه كتاب در كتابخانه بزرگش مشغوله .


برچسب‌ها: بيل گيتس
+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۲۳ساعت 0:11  توسط بیات  | 

نامهاي آشنا (1): دكتر"مهدي خسرو پور"



دکتر مهدی خسروپور از افراد صاحب نام در حوزه مديريت فناوري اطلاعات، استاد سيستمهاي اطلاعاتي دانشگاه ایالتی پنسیلوانیاست، تا کنون حدود 30 عنوان کتاب را تألیف و ویراستاری نموده است. (كتابهاي ايشان).  خسروپور نگارش مقاله علمی  پژوهشی متعددي را نیز در کارنامه علمی خود دارد.
از فعاليتهاي اجرايي او مي توان به رياست انجمن مديريت منابع اطلاعاتي آمريكا ( I R M A) و نيز رياست موسسه IGI اشاره كرد. ايشان سفرهاي متعددي به ايران داشته و در دانشگاههاي متعددي سخنراني كرده است. آخرين سفر او به ايران  اسفندماه سال 89 بوده و در دانشكده مديريت دانشگاه تهران سخنراني كرده است.


موضوع سخنراني: « تغییر ماهیت اشاعه دانش:Changing Nature Of Knowledge Dissemination»

خلاصه سخنراني را از اينجا بخوانيد

پاورپوينت اين سخنراني را از اينجا دانلود كنيد

بيشتر درباره دكتر مهدي خسروپور



برچسب‌ها: خسروپور, نامهاي آشنا مديريت فناوري اطلاعات
+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ساعت 8:48  توسط بیات  | 

تصوير يادگاري/ با دانشجويان دانشگاه فني و حرفه اي، دانشكده انقلاب




                      آذر 1392، با دانشجويان دانشگاه فني و حرفه اي، دانشكده انقلاب

+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۲۱ساعت 21:11  توسط بیات  | 

فروش مدرك تا كجا؟


هر که دانشجو شد لزوما توانایی گرفتن مدرک را هم دارد؟
(نوشته ي جالبي از آقاي ابراهيم عمراني)

+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۲۱ساعت 20:51  توسط بیات  | 

اتاق عقد!

فناوري ما را به كجا مي برد؟

+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ساعت 20:38  توسط بیات  | 

آينده نزديك: پهپاد در خدمت سايت آمازون!

.

+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ساعت 20:31  توسط بیات  | 

اگر انديشه ات را تغيير ندهي نمي تواني چيزي را تغيير دهي!


+ نوشته شده در  ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ساعت 20:26  توسط بیات  | 

 
صفحات وبلاگ
123456789101112