واکنش مختلف آدمها به یک رویداد!
تصویر زیر بوضوح نشان می دهد که افراد مختلف، به یک شوک، رویداد یا تغییر در سیستم چه واکنشهای متفاوتی نشان میدهند ...

برخی کتابهای "معماری سازمانی" در رشته مدیریت با یک مثال کلاسیک شروع می شود: "عمارت
وینچستر"! خانه ای که در یک دوره زمانی 38 ساله (1922-1884) توسط چندین گروه معماری ساخته شده است. این عمارت عظیم اما عجیب دارای 160 اتاق، سیستمهای
قدیمی و جدید گرمایشی، چندین آسانسور، 47 بخاری، چلچراغهای بزرگ و کوچک، و ...
است بعلاوه ی درها و پنجره هایی که
به دیوار باز می شوند! راه پله هایی که به هیچ جا ختم نمی شوند و تعداد بیشمار
دیگری راه پله، در و پنجره اضافی و ...
آنچه که بررسی این عمارت را مهم میکند، تجسمی است که میتواند در رابطه با وضعیت
فعلی بسیاری از سازمانها و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی آنها در ماایجاد نماید. در
واقع اگر زیرساختها و سازه بلوکهای سیستمهای اطلاعاتی اغلب سازمانها را با
معادلهای ساختمانی آن جایگزین کنیم، دقیقاً به عمارتهائی نظیر وینچستر خواهیم
رسید. عماراتی که هر چند ظاهری آراسته داشته و هزینه و زمان زیادی جهت ایجاد آنها
صرف شدهاست، ولی چون بر اساس معماری معینی بنا نشدهاند، فاقد کاربری لازم بوده و
در بهترین حالت به درد فعالیتهای توریستی و موزهها میخورند. در این مورد میتوان
با دقت بیشتری به مشخصات این عمارت توجه کرد. با توجه به موارد فوق میتوان دید که
نکات زیر در رابطه با این عمارت قابل توجه هستند:
/**/
مدتی است که
مهاجرت نرم افزارهای ERP از فضاهای متمرکز درون سازمانی به روی محیطهای رایانش ابری آغاز شده است. شرکتهای اوراکل و
SAP که
از پیشگامان حوزه ERP هستند در این
زمینه فعال شده اند. شرکت Sage
هم یکی از شرکتهایی است که بخشی از نرمافزارهای مدیریت منابع سازمانیخود ERP را به محیط خدمات پردازش ابری مایکروسافت (آزور) منتقل کرده است.
خدمات پردازش
ابری به شرکتها این امکان را می دهد که نرمافزارها و راهکارهای خود را در آن واحد در اختیار هزاران
سازمان و کاربر سازمانی در سراسر جهان قرار دهند.
.
تب رایانش ابری داره تموم دنیا را می گیره ...
زمان برخی از مجموعه های آبی استخر و سونا، نامحدود است
یعنی مشتری از لحظه ورود تا هر زمانی که مایل است می تواند در مجموعه استخر و سونا
به سر برد و در زمان دلخواه خارج شود. بوفه های این نوع استخرها مشتری نسبتا خوبی دارد.
عده ای پس از کمی شنا و سونا، خوردنی و نوشیدنی مورد علاقه شان را از بوفه می خرند
و با نشستن روی صندلیهای بوفه بخشی از ساعات حضور خود در استخر را صرف گپ و گفت با
دوستانشان می کنند.
اما اخیرا به استخری می روم که زمان حضور مشتری در آن محدود است و مشتری موظف است
یک و نیم ساعت پس از ورودش، مجموعه را ترک کند. حضور بیش از آن هزینه اضافه دارد. این
استخر گرچه بوفه ی خوراکی بزرگی دارد و فضای زیادی از استخر را به خودش اختصاص
داده، اما همیشه خالی از مشتری است و کسی حاضر نیست لحظاتی از در مجموعه را صرف خوردن و دراز کشیدن روی
صندلیهای بلند جلو بوفه اش کند!
این امر دلیل ساده ای دارد که مدیر استخر از آن غافل است. معمولا بین پانزده تا
بیست دقیقه از زمان مجاز حضور مشتری در استخر و سونا (90 دقیقه) صرف کارهای مرسوم
در هنگام ورود و خروج از استخر (مانند درآوردن لباس، تعویض مایو، دوش گرفتن،
پوشیدن لباس و ...) می شود. از نظر مشتریان دائم و شناگران حرفه ای، هفتاد دقیقه
باقیمانده صرف شناکردن، به سر بردن در آب گرم و سونای بخار و سونای خشک می شود و
زمان چندانی برای حضور در بوفه و خرید و خوردن خوراکی به همراه دوستان باقی نمی ماند.
از این روست که در چنین استخرهایی معمولا دایر کردن بوفه، بازدهی لازم را ندارد و
اتلاف منابع و نیروی انسانی و فضا و تجهیزات است و لا غیر.
در صورتی که در استخرهای نوع اول، به دلیل طولانی بودن زمان حضور مشتری در مجموعه،
دایر کردن بوفه می تواند تا حدود زیادی توجیه اقتصادی داشته باشد.