سال
1380 در قسمت منابع علمی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان کار دانشجویی کار می
کردم . قضیه اش را اینجا نوشته ام. یکی از کارهای اصلی ام این بود که به مراجعان آموزش دهم چگونه یک فایل پی دی اف
دو مگی را بریزند روی دو تا فلاپی دیسک خالی!
ظرفیت هر فلاپی کمتر از 1.4 مگ بود!
یادش بخیر! روزگار عوض شده! الان هر دانشجویی هارد
یک ترابایتی با خودش اینور و اونور می بره!
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۷/۱۶ساعت 0:2  توسط بیات
|
آنچه امروز بر در و دیوار دانشگاههای اصلی و میدانهای بزرگ شهر خودنمایی می کند نشاندهنده یک "ابتذال آموزشی تمام عیار و سیستماتیک" است. رشد بی محابا و قارچ گونه مراکزی که در قبال پول، مقاله و پایان نامه جعل می کنند برای دانشجونماهایی که سواد تحقیق یا حوصله و وقت آن را ندارند!.
به راستی، آیا تکیه افراطی بر کمیت در دانشگاهها می تواند مشکلات تحقیق و پژوهش در جامعه ما را سامان دهد؟ آیا کسی نمی داند چه فاجعه ای در کمین "کیفیت دانش" در کشور است؟ آیا خطر تدوین پایان نامه و مقالات تقلبی، کمتر از اهمیت تحصیل در دانشگاههای با کیفیت خارجی است که هر دو سه ماه، فهرستش بازنگری و آپدیت می شود؟ آیا خطرش کمتر از شامپو و رُژلب و مام زیربغل و مرباست که صدها ضابطه و بازرس دارد تا بر حُسن تهیه و تولیدش نظارت کنند؟
آقای مسئول محترم! صیانت از مرزهای علمی کشور نیاز به خندق و پاسگاه و سرباز ندارد! همت و وظیفه شناسی و کاردانی می خواهد!
.
(عکس هفته پیش/ میدان انقلاب)بشتابید تقلب کنید! سپتامبر نزدیک است!پیوست: در وبلاگ استادان علیه تقلب، نمونه های بیشتری از تقلبهای علمی را ببینید
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۷/۰۸ساعت 23:28  توسط بیات
|
(کتابخانه سابق دانشگاه تربیت مدرس)دوازده سال پیش از این، آشنایی خیلی مختصری با ویندوز داشتم. زمان دانشجویی ام در لیسانس (1373-1377)، همه سیستم عاملها DOS بود. فراگیر شدن ویندوز با دوران سربازی ام (1378-1380) مصادف شده بود. برای یاد گرفتن ویندوز چند جلسه به آموزشگاه خراسان در چهارراه برق مشهد رفته بودم. اما خیلی موثر نبود. در منزل کامپیوتری نداشتم تا تمرین کنم. توی آموزشگاه هم نمی شد به کامپیوتر دست زد! ... (لطفا ادامه مطلب را ببینید)
ادامه مطلب
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ساعت 13:26  توسط بیات
|
پروژه پل با مشارکت و همکاری گروهی!
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ساعت 10:32  توسط بیات
|
.
شرکت گوگل قراردادی با شهردار نیویورک بسته تا تاکسی های معمولی را با تاکسی های بدون راننده گوگلی جایگزین کند! این تاکسی ها با فناوری وایرلس کنترل می شوند!
تصور کنید به هر علتی (مثل قطع برق، هک کردن شبکه و ..) در شبکه اختلال پیش آید، صحنه شهر نیویورک مثل فیلمهای هالیوودی میشه!
جزئیات بیشتر
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ساعت 9:19  توسط بیات
|
نقشه ی استفاده از فیسبوک و رابطه دوستی ها در
آن.
تصویر به خوبی نشان میدهد که تقریبا رابطه مستقیمی بین
توسعه یافتگی و استفاده از فیسبوک وجود دارد. شاید دلیل آن
فراگیرتر بودن استفاده از فناوری اطلاعات در این کشورها باشد هند، مالزی، سنگاپور، کره، اروپا، برزیل و آمریکای شمالی. در نقاط روشن تر، تراکم کاربران بیشتر است.
(تصویر از فیسبوک زاکربرگ)
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ساعت 10:7  توسط بیات
|
در سال 1929 نسبت سرمایه ملموس و ناملموس کسب و کار 70 به 30 بود. در سال 1990 این نسبت به 37 در برابر 63 رسید و همچنان رو به کاهش است.
برای مثال داراییهای خالص شرکت Merck در سال 1986 حدود 12 درصد ارزش بازاری آن، در سال 1996 داراییهای شرکت کوکا کولا تنها 4 درصد از ارزش بازاری و داراییهای مایکروسافت تنها 6 درصد ارزش بازاری آن را پوشش می داده است.
"کتاب مدیریت دانش/ دکتر بهروز قلیچ لی، سمت"نسبت داراییهای فیزیکی و تجهیزات شرکتهای فوق، امروز به مراتب بسیار کمتر از ارزش بازاری شرکتهاست. این امر نشان میدهد که مدیریت دانش و سرمایه های فکری تا چه اندازه توانسته به پیشتازی شرکتهای بزرگ دنیا کمک کند.
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۷/۰۱ساعت 0:8  توسط بیات
|
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۶/۳۱ساعت 0:17  توسط بیات
|
.
در سازمانی که دانش محور نیست، مدیر ارشد برای ماندن در چرخه رقابت، بیشتر از کارکنان، نگران امکانات و فضاهای فیزیکی مانند خرابی ماشین آلات، قطع برق و ... است!
در سازمان دانش محور، مدیر ارشد، برای ماندن در چرخه تولید و رقابت و نوآوری، بیش از هر چیز نگران کارکنان خود است مبادا ترک خدمت کنند، مبادا غیبت کنند، مبادا جذب شرکت رقیب شوند مبادا ....
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ساعت 10:59  توسط بیات
|
photo sourceمصاحبه با پروفسور اریک چویی (Eric Tsui)، استاد مدیریت دانش دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ
مقدمه:
پروفسور اریک چویی، استاد مدیریت دانش گروه مهندسی صنایع و سیستمها در دانشگاه پلیتکنیک هنگ کنگ بوده و در طی 5 سال گذشته به برگزاری کارگاههای عمومی و اختصاصی بیشماری در زمینۀ مدیریت دانش پرداختهاند. ایشان همچنین مشاورۀ سازمانهای عمومی و خصوصی بسیاری را در استرالیا، هنگکنگ، سنگاپور، مالزی و برونئی بر عهده داشته و مقالات بسیاری در زمینۀ مدیریت دانش به چاپ رساندهاند.
نیکو راحتی، مشاوران توسعه آینده: جناب دکتر چویی! اجازه دهید بحث را با ارزیابی شما از وضعیت علمی مدیریت دانش آغاز کنیم. به نظر شما مباحث علمی در حوزۀ مدیریت دانش از چه نقاط قوت و ضعفی برخوردار هستند؟
اریک چویی: همانگونه که همه میدانیم، برای معرفی موفقیتآمیز و اثربخش طرحهای مبتنی مدیریت دانش باید بر سه رکنِ انسان، فرایند و تکنولوژی تأکید شود. در این میان تکنولوژی از قوت کاملاً خوبی برخوردار است اما به نظر من فرهنگ مردم و مدیریت تغییر هنوز به میزان کافی قوی نشدهاند. بنابراین گاهی اوقات افراد در برابر استفاده از تکنولوژی مقاومت میکنند و درک نمیکنند که یک تکنولوژی برای چه منظور در اختیار آنها قرار گرفته .... (به ادامه مطلب بروید)
برچسبها:
اریک چویی,
مدیریت دانشادامه مطلب
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ساعت 21:6  توسط بیات
|

اخیرا کتاب با ارزشی به نام «عصر جدید دیجیتال، دگرگون شدن آینده افراد،
ملتها و کسب و کارها» (
اینجا)، نوشته ی اریک اشمیت -مدیر گوگل- و جِیرِد کوهِن
-مدیر ایدههای گوگل منتشر شده است.
در اینجا ترجمه مقدمه این کتاب را که توسط رضا قاضی نوری و آیدا پوریانسب انجام شده است، به نقل از وبلاگ "یک پزشک" میخوانیم:
اینترنت
از معدود چیزهایی است که بشر آن را ساخته ولی به تمامی درک نکرده است.
اینترنت که به عنوان ابزار انتقال اطلاعات الکترونیکی (میان رایانههایی به
بزرگی یک اتاق ) به کار میرفت به خروجگاه چندوجهیِ همهجایی و نامحدودی
برای بروز انرژی و تجلی انسانی تبدیل شد. این امر که در ابتدا نامحسوس بود و
دگرگونی باثباتی داشت، رفته رفته رشد بیشتری یافت و هر لحظه پیچیدهتر شد.
اینترنت، منبعی برای خیرهای شگفت انگیز و شرهای دهشتناک است، و ما هنوز در
ابتدای راه مشاهده تأثیرات آن بر صحنه جهانی هستیم.
اینترنت بزرگ
ترین عرصهی هرج و مرج در تاریخ است. صدها میلون نفر در هر دقیقه، میزان
بیشماری محتوای دیجیتالی در دنیای آنلاین تولید می کنند یا از آن استفاده
می کنند که در حقیقت توسط هیچ قانونی در این جهان محدود نمی شود. این
گنجایش جدید برای بروز و گردش آزاد اطلاعات، گسترهی مجازی غنی به وجود
آورد که امروزه میشناسیم. به همه تارنماهایی که تاکنون مشاهده کردهاید
بیندیشید، همه ایمیلهایی که فرستادید و همه داستانهایی که به صورت آنلاین
خواندهاید، همه حقایقی که آموختهاید و همهی دروغهایی که با آنها
رویاروی بودهاید و افشایشان کردهاید. به همه روابطی که ساختهاید
بیندیشید، همه سفرهایی که برایشان برنامه ریختید، همه شغلهایی که از این
طریق یافتید و همه رؤیاهایی که در این بستر متولد شدند، پرورش یافتند و به
انجام رسیدند. هم چنین امکانهایی را که فقدان کنترلهای بالا به پایین به
وجود میآورند در نظر بگیرید: کلاهبرداریهای آنلاین، کارزارهای .... (ادامه مطلب را بخوانید)
برچسبها:
اینترنت,
عصر دیجیتال,
گوگل,
اریک اشمیتادامه مطلب
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ساعت 10:34  توسط بیات
|
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ساعت 9:2  توسط بیات
|
این تصویر نشان می دهد که سناتور برجسته جمهوریخواه، جان مك كين در هنگام برگزاری بحثهای داغ سنای آمریکا درباره حمله به سوريه مشغول بازي پوكر بوده!
به راستی اثرات پیدا و پنهان فناوری چیست؟ به کجا می رویم؟
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۶/۱۴ساعت 1:21  توسط بیات
|
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۵/۰۶ساعت 10:14  توسط بیات
|
اثر فناوري اطلاعات بر سازمان و مديريت: مرزهاي معنا، خيال و واقعيت!
نوشته ي ابوالقاسم بيات
دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت فناوري اطلاعات
خلاصه:
فناوري اطلاعات، بستر انتقال صورتهاي گوناگوني از واقعيت است. فروريختن
مرزهاي خيال و واقعيت بواسطه آن، باعث تحول عميق در دنياي پيراموني ما، در
جامعه و سازمان شده است. نوشته حاضر ضمن بیان گوشه اي از تحولات مفهومي در
حوزه فناوري اطلاعات، اثر آن را بر سازمان و مديريت بررسي مي نمايد.
دانلود فایل کامل این مقاله کوتاه: اثر فناوري اطلاعات بر سازمان و مديريت: مرزهاي معنا، خيال و واقعيت!بخشی از مطلب را در
ادامه مطلب ببینید:
ادامه مطلب
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۵/۰۲ساعت 23:2  توسط بیات
|
جهالت، بیش از دانایی، احساس رضایت و امنیت ایجاد می کند!
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۵/۰۲ساعت 10:42  توسط بیات
|
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۸ساعت 9:57  توسط بیات
|
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۸ساعت 9:53  توسط بیات
|
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۴ساعت 10:30  توسط بیات
|
مشتری ابتدا کالاهای مورد نظر خود را از طریق صفحه لمسی انتخاب می کند و پس از پرداخت مبلغ اجناس در صندوق، آنها را به هنگام خروج از فروشگاه تحویل می گیرد!
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ساعت 18:39  توسط بیات
|